Auganti Eko Karta

2016.01.08 | eko_admin

jonavos-lopselio-darzelio-dobilas-renginys-54a296c6c69e0

Lietuvoje pirmą kartą šalies ugdymo įstaigose įgyvendinta vieno kvadratinio metro sodininkavimo iniciatyva tūkstančiams vaikų atvėrė galimybes patiems kurti bei įgyvendinti unikalius teminius sodelius. Netradiciškai pažvelgę į daržo lysves vaikai užaugino iki šiol nematytus sodelius, o įgyta patirtis atskleidė didžiulę augalų auginimo naudą.

Ugdančios lysvės

Lietuvoje įgyvendinama ekologinio švietimo iniciatyva „Žalia stotelė“ skatina augalų auginimą įtraukti į ugdomąsias veiklas ir šiuo metu buria 35 ugdymo įstaigas.  Septintus metus vykdomo projekto organizatoriai šiais metais vaikus pirmą kartą paragino įsitraukti į itin populiarų visame pasaulyje vieno kvadratinio metro sodininkavimo judėjimą. Naudojant šį metodą lysvių priežiūra reikalauja mažiau laiko, taupomi gamtos resursai, tokį sodą nesudėtinga planuoti.

Ši sistema tapo žinoma 1970 metais, inžinieriui Melui Baltoromėjui pasiūlius namų ūkiams lysves įrenginėti ne įprastomis vagomis, o pakeltose dėžėse, užimančiose nedidelį, vieno kvadratinio metro plotą. Tokio dydžio lysvės pakako keturių asmenų šeimai nesudėtingai užsiauginti būtiną žalumynų kiekį.

Šiandien vieno kvadratinio metro lysvės įvairiose pasaulio šalyse tapo galimybe žmonėms užsiauginti sveiko maisto neturint žemės ploto ar sodininkavimo patirties. Todėl toks sodininkavimo būdas vis labiau populiarėja ir ugdymo įstaigose, kur lysvės tampa vaikų gamtos pažinimo pradžiamoksliu.

ekokarta3

Lietuvos švietimo bendruomenės, pirmą kartą išbandžiusios vieno kvadratinio metro sodininkavimo metodą, įvardino pagrindinį pranašumą prieš tradicinį daržą: nedidelės lysvės žaismingai įtraukia vaikus į augalų auginimą, jos neišgąsdina neaprėpiamumo jausmu. Toks sodininkavimo būdas leidžia pasirinkti įvairius sodelių įgyvendinimo būdus, o vaikai auginantys augalus nedidelėse lysvelėse kiekvieną kvadratinį metrą gali paversti kūrybiška sodo dėlionės dalimi. Pasakojime ugdytojai dalinasi įgyta patirtimi.

Įkvepia augti

Dalyvių patirtis rodo, kad vieno kvadratinio metro sodeliai ugdymo įstaigoje gali paskatinti įgyvendinti plačią ugdomąją veiklą ir įtraukti didelę švietimo bendruomenės dalį. Jonavos rajono lopšelis – darželis „Dobiliukas“, Jurbarko Vytauto Didžiojo mokykla, Kuršėnų Pavenčių mokykla  šiemet įgijo gamtojautą ugdančių įstaigų statusą dėl itin gausios veiklos bei kūrybinių sumanymų subūrusių vaikus, jų artimuosius ir ugdytojus. šiemet įgijo gamtojautą ugdančių įstaigų statusą dėl itin gausios veiklos bei kūrybinių sumanymų subūrusių vaikus, jų artimuosius ir ugdytojus.

Vaikų lopšelio – darželio „Dobilas“ pedagogė Violeta Borsevskienė pasakodama apie vaikų atradimus prisiminė vaikų nuostabą pražydus kukurūzų gurguolėms. Jos mažyliams sukėlė daugiausiai emocijų, nes priminė geltonplaukes lėles barbes. Šioje įstaigoje mažieji daržininkai šiais metais sukūrė tris teminius vieno kvadratinio metro sodelius, įkvėpusius tyrinėti pačių įvairiausių daržovių augimą.

ekokarta2

Meksikietiško modelio lysvėje vaikai stebėjo bei lygino aukštaūgius ir žemaūgius augalus: kukurūzus, pomidorus, burokėlius, morkas, paprikas, petražoles ir ridikėlius.  Šias lysveles jie pavadino draugiškiausiomis, nes meksikietiškame sodelyje aukštesni augalai sodinami taip, jog apsaugotų nuo vėjo bei šalčio žemesnio augimo daržoves. Antrajame sodelyje, vaikai išsirinko auginti tarpusavyje derančias daržoves. Trečiame sodelyje, gėlių klombose, vaikai mokėsi derinti gėlių žiedus.

Pasak darželio pavaduotojos ugdymui Vandos Jadvygos Valentienės, į daržininkavimą, kaip į smagią veiklą įsijungė visa lopšelio – darželio bendruomenė, todėl toks įsitraukimas paskatino organizuoti naujas veiklas, susijusias su vaikų sodeliais. Ryškiausi įvykę renginiai buvo linksmų kaliausių paroda, kur buvo eksponuotos 100 įvairiausių kaliausių, didžiulė rudenio šventinė mugė, įtraukusi net Jonavos ūkininkus, rajono konkursas „Sodo mozaika“.

taip pat virė gausūs gamtos pažinimo eksperimentai, todėl ši ugdymo bendruomenė save jau vadina žaliąja laboratorija. Kurdami vieno kvadratinio metro sodelius vaikai nustebino savarankiškai paruošę net 15 teminių gėlių projektų pavyzdžių, o specialiai paruoštose lysvėse užaugino apie 30 rūšių augalų. Vaikams ypatingai įsiminė dalyvavimas miestelio šventėje, kur mugės metu gyventojams pristatė savo pačių užaugintus serenčius, o surinktas lėšas panaudojo savo sodeliams kurti. Projekto baigiamojo renginio metu buvo panaudotos gėlės, kurias jie patys komponavo vieno kvadratinio metro sodeliuose.

Pasak mokykloje už projektą atsakingos mokytojos Jolantos Kundrotienės, gausią veiklą įgyvendinti padėjo projekto integravimas į mokomuosius dalykus. Mokiniai turėjo galimybę visus metus pamokose bei užklasinėje veikloje rinkti, kaupti ir analizuoti augalus, dirvožemio struktūrą,  augalų naudą ir pritaikymą. Pasak mokytojos, įvairi patirtis išmokė vaikus nuosekliai planuoti savo darbus, dirbti komandoje, suteikė naujų žinių ugdytojams.

Šiemet į iniciatyvos „Žalia stotelė“ veiklą įsijungusi Kuršėnų Pavenčių mokykla taip pat pasinėrė į avantiūrą ir sukėlė daugelio susidomėjimą mokyklos gėlynuose užauginę serenčių žiedus, derintus kartu su salotų lapais. Vienos mokytojos klasėje buvo įgyvendintas vertikalaus sodo projektas, įspūdingai atrodantis pakabintas virš lango ir taip kaskart skatinantis vaikų smalsumą. Todėl originalus požiūris atsiskleidė ir vaikų kuriamuose vieno kvadratinio metro sodeliuose. Jie augino „Fėjų sodelius“ ir savo mylimiems žaisliukams bėrė keliukus, statė namelius. Iki šiol mažieji sodininkai kruopščiai prižiūri jų darželiuose vykstančius procesus. Ši mokykla subūrė didelę mokyklos komandą įgyvendindama papildomą kūrybinę edukacinę veiklą: maišelių sėkloms, kvepiančių eglučių, vazonėlių iš antrinių žaliavų dirbtuvėles.

Visos naujienos